Geschiedenis door de jaren heen

In het begin was er de IJzertijd

Moeren, bouten, rasters en alles wat bruikbaar was, werd gebruikt om composities op te bouwen. Deze composities werden soms zilver, soms goud gespoten en maakten een begin aan de creatieve uitingen.

Steentijd

De Steentijd heeft altijd als een rode draad door mijn kunstuitingen gelopen, waarvan melding in het bouwnieuws van Stoel van Klaveren Bouwstoffen handel. Vele natuursteen beelden zijn ontstaan in de steenhouwerij, waar ik toen werkzaam was.

Kopertijd

De ijzertijd ging, de Kopertijd kwam en de steentijd bleef. Soms werd het koper mooi gepolijst, maar heel vaak geoxideerd tot mooie groene, witte en zwarte kleuren. Soms herkenbaar, maar heel vaak abstract. Soms op het platte vlak, maar heel vaak ruimtelijk.

Soms in opdracht, maar meestal was het vrij werk. Zoals de opdracht in 1984 voor de abstracte vorm van een zeilschip in de wind, dat in Brussel hangt.

Zeilen koper

Daartegenover een wandkleed van ketting, plaat en buisjes en vele spookachtige figuurtjes, zowel ruimtelijk als op het platte vlak.

Cementtijd

In een uitstapje naar Cementtijd zijn twee beelden ontstaan en daar is het bij gebleven. In inkt is een serie “Flat neuroses” gemaakt.

Watertijd

Daarna kwam de Watertijd met verf en inkt. De aquareltechniek ben ik altijd trouw gebleven. Een serie natuurgetrouwe landschappen van mijn geboorteplaats Anna Paulowna werden afgewisseld met surrealistische ideeën. Dan weer door mini’s van 7×7 cm.

Uit een expositie bij Winnemum in Egmond, is een stapeling te zien op de foto, weer uit de rode draad de steentijd waarbij ik schreef; “Wat krom is word recht, door ingrijpen van de mens, wat ruw is word glad, door ingrijpen van de mens, hebben wij dit recht als mens…”

Zandtijd

Het creëren van materie schilderijen was al begonnen, eigenlijk begon de Zandtijd samen met de Watertijd. Deze schilderijen, gevormd uit hout, werden reliëf gemaakt met zand en soms ook grover materiaal. Ook voegde ik er soms katoen aan toe wat dan beschildert werd met olieverf.

Katoentijd

Nu de Katoentijd was begonnen gingen we ook steeds meer kunstmarkten bezoeken van Zeeland tot Groningen van Limburg tot onze eigen regio, steeds met meer succes. Het zand werd weg gelaten en er is nu alleen nog katoen, wat ik gebruik. Nog steeds in reliëf.

Er een stond een werk te drogen in mijn atelier en daar scheen een laagstaand zonnetje op. Tot mijn eigen verbazing zag ik de schaduw van de vorm als derde dimensie op de muur geprojecteerd, zo is de huidige werkwijze ontstaan.

De tijd heeft geleerd en hoe!

We zijn weer terug in de zandtijd maar wel even anders. De erosie en de vergankelijkheid voeren nu de boven in de wandreliëfs. Door Lijm, zand en warmte ontstaat en op roest lijkend oppervlakte mede door de bruin tinten van olieverf. Soms een uitstapje naar rood/grijs. Al met al de moeite waard. Om de werken eens een keer in het echt zien op een van de vele kunstmarkten die we nog steeds bezoeken.

Welke tijd hier op volgt is voor mij ook nog een verassing… de tijd zal het leren.

Herman F. van Loon